piątek, 1 stycznia 2021

Podsumowanie roku 2020 (Część 2) Specjalne wyróżnienia

Bardzo brakuje mi takich widoków i tej atmosfery. Niech już wróci normalność.


 Niech Cthulhu będzie z wami!


2020 był szalonym rokiem, który zamieszał nie tylko w naszych życiach (o czym szerzej rozpisałem się w poprzednim wpisie), ale także w świecie kina. Wiele poprzekładanych głośnych premier (No Time to Die, Diuna, Batman), międzynarodowy sukces szkodliwych „365 dni” w reżyserii Barbary Białowąs, wejście do kin „New Mutants” (Myślałem, że to już nigdy nie nastąpi). Poważne obawy o los kin jako instytucji. Festiwale filmowe odbywające się online. Wydawać się zatem mogło, że znalezienie ciekawych filmów będzie zadaniem awykonalnym. A jednak się udało! 


Jeśli chodzi o liczby bezwzględne to muszę ze smutkiem przyznać, że już kolejny rok trwa u mnie kryzys związany z poczuciem wysycenia filmami. W związku z tym (nie licząc powtórek i krótkometrażówek) widziałem w tym roku 164 filmy oraz 10 seriali. 75 spośród wyżej wymienionych produkcji miało w tym roku polską premierę kinową lub były dostępne w źródłach streamingowych albo na festiwalach. 

Zaczniemy od kilku wyróżnień specjalnych 

Specjalne wyróżnienie im. Ariego Astera 

za najlepsze przedstawienie toksycznego związku


Niewidzialny człowiek 



Reżyseria: Leigh Whannell



Przerażające studium przemocy psychicznej z wielką rolą Elizabeth Moss


Specjalne wyróżnienie im. Larsa von Triera

za najbardziej polaryzujący film roku


Liberte

Reżyseria: Albert Serra

Test cierpliwości widza oraz studium deprawacji i dekadencji obnażające fakt, że granica oddzielająca ludzi od zwierząt jest naprawdę cieniutka, jeśli w ogóle istnieje. 

Zwiastun


Specjalne wyróżnienie im. Philipa K. Dicka

Za najbardziej realistyczną wizję przyszłości


Lapsis 

Reżyseria: Noah Hutton

Krytyka korporacyjnego wyzysku oraz postępującej automatyzacji, która coraz częściej zastępuje człowieka.




Specjalne wyróżnienie im. Quentina Tarantino

Za film z najlepszą obsadą


Diabeł wcielony

Reżyseria: Antonio Campos

Przywodzi na myśl pierwszy sezon genialnego serialu Detektyw. Klimat jest gęsty jak smoła a całość zahacza o bardzo mizantropijne klimaty.



Specjalne wyróżnienie

Za najbardziej punkowy film roku


Kolacja po amerykańsku 

Reżyseria: Adam Rehmeier


Punkrockowa energia, nietuzinkowe love story oraz niesamowita chemia między głównymi bohaterami.

Specjalne wyróżnienie 
za najbardziej mylący tytuł


Koniara

Reżyseria: Jeff Baena

Spodziewałem się głupkowatej komedii, dostałem intrygujące studium popadania w obłęd ze świetną rolą Alison Brie (Annie z Community)



Specjalne wyróżnienie im. Zygmunta Freunda
za najlepszą psychoterapię na ekranie 



Zgniłe uszy

Reżyseria: Piotr Dylewski

Zaiste psychoterapia z piekła rodem! Nie chciałbym na taką trafić. Magdalena Celmer zasługuje na więcej szans w Polskim kinie. 



Specjalne wyróżnienie 
za najlepszy film dokumentalny


Smutna żaba

Reżyseria: Arthur Jones

Ciekawy dokument o Pepe. Memie, który stworzony jako coś w zasadzie niewinnego i zabawnego został przejęty przez radykalną i niepoprawną politycznie część Internetu (4 Chan) i wbrew intencjom autora stał się symbolem nienawiści. Warto obejrzeć bo daje do myślenia nad współczesną kulturą masową i kierunkiem, w którym zmierza.

Specjalne wyróżnienie im. Jagody Szelc

Za wnoszenie twórczego fermentu


Splat film fest

Wreszcie udało mi się wziąć udział i już wiem, że będę wracał nie raz. Idealnie utrafił w mój zwichrowany jak fryzura Davida Lyncha gust filmowy oraz uratował ubiegły rok od bycia całkowitą porażką

Najlepsza czołówka


Otwarcie przyznam, że nigdy jej nie pominąłem podczas dwudziestu kilku seansów podczas Splat Film Festiwal. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz